• Register
    • Login
    • Search
    • Recent
    • Users
    • חיפוש גוגל בפורום
    • צור קשר

    תנאי שימוש

    תנאי שימוש

    נתנאל לייפר בטורי דעה וביקורת מוזיקה - כיכר השבת

    מוזיקה
    1
    7
    244
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • בן מנחם
      בן מנחם last edited by

      כאן אני יעלה מידי יום חמישי את המגזין המוזיקלי בכיכר השבת של נתנאל לייפר

      קרדיט לכיכר השבת ולנתנאל לייפר


      והשבוע:

      "פורים בא, פורים בא"; למה אין להיטים חדשים לפורים?

      מבקר המוזיקה של כיכר השבת, נתנאל לייפר, בטור ביקורת סינגלים כשהפעם עולים על שולחן הניתוחים, סינגל הפורים החדש של משה קליין והלהיט החדש של עקיבא


      מה הופך שיר פורים לשיר טוב? האם יש סיכוי להכניס שיר פורים חדש לפלייליסט? האם ניתן להתגבר על להיטי העבר שפורים בלעדיהם אינו יכול להתקיים? הסיכוי נמוך מאד, כשאני מתקשה למנות שירים חדשים מהעשור או אפילו שני העשורים הקודמים, ששברו את המחסום הזה ונכנסו אל רשימת שירי הפורים שלנו.

      אפילו המלחין הגדול חיים בנט, לא הצליח במיוחד להכניס את שירי הפורים הבאמת כל כך נהדרים שלו שמופיעים באלבום הפורים האדיר "מגילת בודפשט" (אם לא שמעתם עדיין, ולא גדלתם על זה, רוצו לחפש את זה).

      זה לא אומר שלא צריך לנסות.

      לקבל כמה השמעות נחמדות ואייטמים בימים שלפני פורים - זו גם מטרה מכובדת בפני עצמה. אנו עומדים כעת שבועיים לפני פורים ואני יכול למנות על יד אחת את שירי פורים החדשים שיצאו השנה, מה שמלמד ככל הנראה על חוסר האמון של האמנים שביכולתם לעשות משהו משמעותי עם שירי החג השמח בשנה.

      השבוע, הוציא הזמר משה קליין את השיר "ככה יעשה", שהלחינו שני יוצרים לא מוכרים בשם יאיר שטיינר ואבי סולי. העיבוד וההפקה המוזיקלית האלקטרונית והמעט שובבה של אלי קליין ואיצי ברי.

      קליין מבצע את השיר בצורה מלאת אנרגיות המתאימה לחלוטין לאווירת חג הפורים והוא כרגיל נשמע נהדר. הביצוע נעים להאזנה, אם כי לא מדובר פה בהכרח באיזו הברקה יוצאת דופן שתגרום לנו לנפילת לסתות באמצע שאנו בולסים אוזן המן ב-140 שקל לק"ג.

      אם החרש תחרישי.mp3

      43c63613-7578-4e3c-82b3-63ecccb2553d-image.png

      הזמר והיוצר יהונתן ניצן הוא אחד היוצרים המעניינים והפחות צפויים במוזיקה היהודית. אין לו אלבום מוגדר ביד, אבל הוא הוציא בשנים האחרונות קרוב לעשרים שירים, ביניהם את "שיר השמאטע" הפורימי שביצע גם יצחק מאיר ו"אגדלך" הקסום.

      השבוע הוא הוציא שיר שכולו שיר אהבה לתורה ולימודה - "התורה הזאת". ניצן כתב והלחין וגם עיבד והפיק מוזיקלית את השיר יחד עם הגיטריסט המצוין גיל שפירא.

      השיר הוא שילוב סגנונות מעניין של בלקני-מזרחי עם נגיעות פאנקיות ואפילו ראפ באדיבותו של גיל שפירא. האזינו ושים עין על יהונתן ניצן, הוא מוכשר מאד.

      התורה הזאות .mp3

      1952d6f5-089d-4b4d-b8b8-ff0e9327e5a0-image.png

      בשבוע שעבר יצא גם להיט חדש ל'עקיבא' - "יש בך הכל". כן כן אפשר בהחלט להגדיר את השיר כלהיט אחרי שגרף בפחות משבוע למעלה מ-300 אלף צפיות ביוטיוב וים של השמעות בכל כלי התקשורת.

      מדובר בשיר שסגנונו המוכר של עקיבא מרוח עליו מכף רגל ועד קרן, החל מהמילים המעצימות אותן כתב יחד עם אשתו צורית וכלה בלחן המלודי הקסום האופייני לו כל כך. היה לי כיף לשמוע אותו כבר מהשמיעה הראשונה, הרגשתי שאני שומע שיר שאני כבר מכיר וזה יתרון אם כי יתרון מסוכן כי עקיבא יצטרך לחשוב איך הוא יוצר גם דברים מעט שונים.

      הפעם הופקד על ההפקה המוזיקלית סתיו בגר, אחד המפיקים המוזיקליים הכי מוכרים ומצליחים בישראל. למרות שזו לדעתי הפעם הראשונה שעקיבא עובד איתו, זה נשמע לחלוטין דומה לחומרים הקודמים ששמענו מעקיבא ולא מדובר פה בשינוי סגנון מוזיקלי כזה או אחר.

      לשיר מצורף קליפ בו מבליח עקיבא, בערך, לחמש שניות, כשכוכב הקליפ הוא שחקן בשם אמיר זרד. לא הכרתי אותו כלל אך הוא נותן בקליפ תצוגת משחק נוגעת ועוצמתית. הקליפ עורר לא מעט תגובות בקרב הצופים החרדים שחשו כי הקליפ פחות מדבר את שפתם ואני יכול להבין את זה. גם אני סבור שלא מדובר בקליפ שמכוון לבנות בית יעקב או ילדי חיידרים, אך לא מדובר במשהו שחורג באופן בעייתי מגבולות הצניעות הבסיסיים.

      הייתי שמח בהחלט אם אמנים מסוגו של עקיבא היו רגישים יותר לניואנסים החרדים והיו מתאימים את הקליפים שלהם גם לקהל הגדול הזה.

      יש בך הכל עקיבה .mp3

      1815bffc-fd80-4a88-af36-94c6932c7648-image.png


      ולפינת השירים האהובים עליכם השבוע:

      • במקום הראשון נמצא הזמר והיוצר 'עקיבא' עם הסינגל קליפ החדש שלו "יש בך הכל".

      • במקום השני ניצב שרולי ברונכר עם הסינגל קליפ החדש שלו "קופא מקור", הפעם שיר רגוע יותר ממה שאנו רגילים לו.

      • במקום השלישי ניצב המעבד והיוצר יואלי דיקמן שמארח את ילד הפלא מוטי גרינבוים בשיר "חלום לגדול".

      שבת שלום !!!

      1 Reply Last reply Reply Quote 0
      • בן מנחם
        בן מנחם last edited by

        והשבוע


        ככה צריכה להישמע מוזיקה חסידית ב-2022

        אם כבר אתם רוצים לעשות מוזיקה חסידית שתשמע כזו ועדיין תהיה עדכנית, למבקר המוזיקה נתנאל לייפר, יש את המתכון מתוך האלבום החדש של איתן כ"ץ


        5eaba736-2826-4093-b2a6-7d412490342c-image.png

        לעשות מוזיקה חסידית טובה, כזו שאמנם מגיעה עם מילים מהמקורות אך עם לחנים חדשים ומקוריים, כזו עם אווירה מוזיקלית מרעננת מחד אך אותנטית מאידך, זו משימה לא פשוטה בכלל. במגירה הנהדרת הזו אפשר לשים את נפתלי קמפה וגם את חתן הטור של היום - איתן כ"ץ. אלבומו החדש "תרומה" הוא שילוב מעניין של מוזיקה חסידית אקוסטית, מלאת רגש ונשמה ומידי פעם גם התחכמויות מוזיקליות ייחודיות.
        איתן כ"ץ הוא מוזיקאי מצוין, זמר מרגש, נגן גיטרה מחונן ומלחין פורה. הוא עומד מאחורי כמה להיטים גדולים כמו "כי קרוב", "למענך" ועוד. אם יצא לכם לצפות במופע הלייב שלו בירושלים, תוכלו לראות את האנרגיות הייחודיות שהוא מכניס בקהל והחיבור העמוק לרוחניות שניכר שהוא אינו מסתכם רק במוזיקה.
        האלבום החדש "תרומה" הוא אלבומו ה-11 של כ"ץ, חלקם אלבומים בהם הוא מבצע ניגונים של ר' שלמה קרליבך או אלבומי מופע לייב, אך האלבום החדש הוא אלבום מקורי בהחלט, כולו מלחניו של כ"ץ. שניים מהשירים באלבום הם ניגונים ללא מילים - "ניגון גאולה" שפותח את האלבום ו"ניגון על הגג" בו הוא מארח את הזמר החסידי לוי פאלקוביץ' לניגון שכולו שמחה והתלהבות וגם היתול באווירה פורימית קמעה.
        שיר הנושא של האלבום אותו עיבד רמב"ם אגבבייב - "תרומה" הוא שיר מעניין במיוחד מבחינת הלחן שלו, מורכב מעט יותר מלחניו הרגילים של כ"ץ, במיוחד בחלקו השלישי של השיר, כשכ"ץ משחק במז'ור ובמינור של הסולם והופך את הלחן למעניין וייחודי.
        אני ממליץ לכם בחום להאזין גם לשיר "ונחה" הקסום לדואט הנפלא עם ג'ואי ניוקם "לולי" ל"כי קל מלך" הקצבי והכיפי, ל"באנו" המרגש ובכלל לאלבום כולו, שתפור בול למידותיהם של בחורי ישיבה חמושי גיטרה ובעלי יכולת הרמונית. שירי האלבום הם פשוט מושלמים לשירה בציבור מכל הבחינות והתחושה היא שכ"ץ שהפיק את האלבום בעצמו וגם היה המעבד בחלק משירי האלבום (לצד רמב"ם אגבבייב, דני פלאם וג'סטין מולינס), עושה את זה בצורה מכוונת ונכונה כדי להפוך את המוזיקה שלו לנגישה ונעימה.
        איתן כ"ץ הוא מוזיקה חסידית עדכנית ומרגשת ואני כולי תקווה שהאלבום הקסום הזה יקבל את ההכרה לה הוא ראוי בצדק רב.


        פינת השירים האהובים עליכם השבוע:

        במקום הראשון: להקות החתונה שהתאחדו לקליפ משותף. לקראת חג הפורים חברו הלהקות המובילות בציבור הדתי לאומי - 'מזמור שיר', 'אהללה', 'להבה', 'שיר חדש', 'לב טהור', ו'נכספה' לקליפ משותף ומלא בפרגון ושמחה. לפי המספרים נראה שגם אתם אהבתם את זה.

        במקום השני: הזמר אלי הרצליך והרמיקס שלו לשיר הפורים שלו משנה שעברה "ובכל מדינה".

        במקום השלישי: את המקום הזה חולקים שני שירים האחד מפתיע למדי, הזמר החסידי פייבל גרינברג והסינגל החדש שלו "רחם עלינו" ואילו יחד איתו נמצא השיר "זית רענן" מתוך הפרויקט של גולדין אותו מבצעים ישי לפידות ומנדי שפירו.

        שבת שלום !!!

        1 Reply Last reply Reply Quote 0
        • בן מנחם
          בן מנחם last edited by

          והשבוע המסע החמישי והמפתיע של היוצר החשוב והמשפיע

          מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבומו החמישי והמפתיע של היוצר החשוב ביותר במוזיקה היהודית באנגלית, אייבי רוטנברג - "ג'ורניז 5", וזה מה שהוא חושב עליו


          חשבתי שזה לא יקרה כבר... חשבתי שנסתפק בארבעת האלבומים המופלאים שכבר יש לנו, אבל אחרי 18 שנה, חובבי המוזיקה היהודית קיבלו החודש מתנה של ממש - אלבום חדש מבית היוצר של המלחין והיוצר אייבי רוטנברג - "ג'ורניז 5" - (מסעות 5).

          למי שלא בקיא, מדובר בסדרת האלבומים המשפיעה והחשובה ביותר במוזיקה היהודית באנגלית. האלבום הראשון מהסדרה יצא בשנת 1984 והאלבום האחרון, הרביעי במספר, יצא בשנת 2003. רוטנברג שאינו מתפרנס מהמוזיקה אלא מעסקי הטקסטיל, לא כתב מאז שום שיר במשך 14 שנה, אז נוצר השיר הראשון מתוך הפרויקט "על הצדיקים", שהוביל בסופו של דבר ליצירת האלבום החדש.

          e09ee186-be6f-4882-bb6d-13ce8a1fb041-image.png

          רוטנברג, הוא אחד המלחינים הגדולים במוזיקה החסידית, אתם בוודאי מכירים את "המלאך", "אחינו כל בית ישראל", "אני מאמין" ועוד שירים רבים מבית היוצר שלו והפרויקטים הרבים שיצר במהלך השנים החל בסדרת "לב ונפש", "דבקות", "אש", סדרת הילדים המעולה - "מכונת המידות המופלאה" ועוד. סדרת ג'ורניז היא הצד היצירתי שלו בו הוא לא רק מלחין את המילים מהמקורות אלא גם כותב את כולן. רוטנברג כתב ל'ג'ורניז' להיטי ענק דוגמת "נשמהל'ה" שביצע מרדכי בן דוד, "ממוריז" שביצעו אברהם פריד ומרדכי בן דוד ב'אוהל', "מאמא רחל" שביצע יעקב שוואקי באלבום הרביעי ושירים רבים נוספים שצרובים בלב חובבי המוזיקה היהודית באנגלית.

          מדובר בסדרה אייקונית בכל קנה מידה, שהשפיעה באופן משמעותי מאד על המוזיקה החסידית והכתיבה המקורית בה באנגלית. רוטנברג הוא מספר סיפורים מוכשר, רבים משיריו הם סיפורים מרגשים ונוגעים במיוחד לצד שירים מלאי הומור וחיוך, ציפייה לגאולה ואחדות ישראל. הוא כותב רבות על נושא השואה ובניית העולם היהודי לאחריה, בשירים נוגעים במיוחד.

          באלבומים הקודמים בסדרה התארחו זמרים רבים ביניהם מרדכי בן דוד, יעקב שוואקי, משה יס ז"ל, ריבי שוובל, גרשון ורובה וזמרים נוספים, הפעם רוטנברג לקח את זה צעד נוסף קדימה. באלבום החדש מתארח בכל שיר אחד מגדולי הזמר היהודי בארה"ב כולל אברהם פריד, שולם למר, בני פרידמן, היום השמיני, מרדכי שפירא, שלומי גרטנר, לב טהור, המכביטס, ברוך לוין, שלמה שמחה, ג'ואי ניוקם, גרשון ורובה ועוד. מדובר בהגשמת חלומות של ממש עבור רבים מהם שגדלו על סדרת המופת ורק חלמו להשתתף ולהיות חלק ממנה בעצמם.

          למרות היותו יוצר ומלחין פורה בעצמו, האלבום החדש מלא ועמוס במחוות ליוצרים אחרים הן בביצועים והן בשירים עצמם. האלבום נפתח בביצוע של בני פרידמן לשיר "חברים כל ישראל", ביצוע מלא חיות ותקווה ללחן שאינו של רוטנברג, אלא מארש בובאי של ר' אלימלך אפטרגוט שכמובן הותאם למילים על ידי רוטנברג. זהו לא הלחן היחיד באלבום שאינו של רוטנברג עצמו - חמישה שירים מתוכו נכתבו והולחנו בידי ילדיו של רוטנברג ובאופן לא מפתיע על עץ תפוח לא צומח גזר... לדבריו של רוטנברג, השירים שקיבל מילדיו סייעו לו מאד בהחלטה להוציא את האלבום, שכן כבר היו בידיו שישה שירים חדשים ואיכותיים (מלבד "על הצדיקים").

          כמיטב המסורת, רוטנברג גם מבצע באלבום שיר מחווה ללהיט שלו "יש לנו את המוזיקה" מהאלבום השלישי בסדרה בו הוא נותן כבוד לכל יוצרי המוזיקה היהודית ב-25 השנים האחרונות. השיר הראשון התייחס ל-25 השנים לפני יציאת האלבום (1992) והפעם הוא מתייחס ל-25 השנה האחרונות, כשרוטנברג מזכיר בהומור והערכה את מיטב הזמרים והיוצרים גם אלו הצעירים ממש ומפרגן להם בצעד שכמעט לא נראה כמותו במוזיקה היהודית. היכולת הזו של רוטנברג לפרגן בלב רחב כל כך היא פשוט מיוחדת ומחממת לב. תחשבו מה חש זמר צעיר כשרוטנברג, בכיר הכותבים והמלחינים בשפה האנגלית, בחר לשבץ את שמו בסדרה המצליחה.

          מחווה יפה נוספת, היא הרצועה בה מספר אייבי רוטנברג על הזמר והיוצר משה יס ז"ל, איתו עבד באלבומים הראשונים של ג'ורניז ומיד אחריה הוא מבצע יחד עם בנו של יס, תלי, את השיר "אין בישול בכלי שלישי", שיר הומוריסטי שכתב משה יס שנועד להעביר את נושא הכלי שלישי בשבת בדרך ייחודית ומשעשעת, כשהוא מחדד כי מדובר בפסק של הגר"מ פיינשטיין.

          אל תפספסו על "על הצדיקים" הנפלא עם אברהם פריד, את "עיירתי הקטנה", המרגש עם שולם למר, את "ברוך השם שבת", שיר קבלת השבת המושלם עם שלומי גרטנר ואת "הטבעת" המרגש אותו מבצע רוטנברג בעצמו, שיר שכתבה והלחינה בתו שיפי.

          מעט הפריע לי השיר "אצבעות המזל" בביצועו של גרשון ורובה. מדובר בשיר ישן, שורובה כבר ביצע באלבום סולו שלו לפני 24 שנה. בשיר שכתב והלחין רוטנברג הוא מתאר את גיבור השיר כמכור להימורים שמאבד את כל כספו בהימור על קרב אגרוף ולאחר שמקבל הלוואה מרב הקהילה הוא חוזר לעולם ההימורים, אלא שהפעם הוא גם תורם מכספי הזכיות לבניית בית כנסת. אני מבין את הרעיון במסר שגם המהמר שרחוק כל כך מהיהדות התגלה כבעל נשמה יהודית, אך עדיין אני חש שישנה תחושה של סלחנות כלפי תופעת ההימורים.

          ההפקה המוזיקלית של האלבום מוקפדת במיוחד, ומורגש היטב כי כל תו נמצא במקומו לאחר מחשבה רבה. המפיק המוזיקלי המרכזי של האלבום לצדו של אייבי רוטנברג היה המעבד דני גרוס. כמו כן מעבדים באלבום גם הפסנתרן לייב יעקב ריגלר המצוין שאחראי ליצירת האמנות "עיירתי הקטנה", שמעובדת כמו מחזמר בברודוואי ול"מסע בים" אותו עיבד בסגנונו של המוזיקאי יאני, לצדו של חתנו של רוטנברג, נחום לויטן. מעבד נוסף באלבום הוא הפסנתרן ירון גרשובסקי.

          אני מניח שרבים יתהו עד כמה מתאים האלבום לאוזניים ישראליות, התשובה לכך פשוטה למדי, גם אם אינכם מבינים מילה באנגלית, תוכלו ליהנות מהלחנים המעולים וקולות מיטב הזמרים במוזיקה היהודית באנגלית. אם אתם מבינים אפילו מעט אנגלית, תהנו עוד יותר כשתשבו מול חוברת המילים ותתענגו על השירים המשובחים של האלבום.

          • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

          ולסיום, פינת השיר האהוב עליכם.

          בשבועיים האחרונים הטור לא עלה בגלל ימי הפורים ובגלל ימי השבעה על מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, בהן הרגשתי שאין זה מן הראוי לעסוק בטפל. לכן הפינה השבוע תסכם את השבועיים האחרונים ותתן את חמשת המקומות הראשונים.

          במקום הראשון: ללא כל עוררים ובפער ענק על פני שאר השירים בשבועות האחרונים, השיר החדש של ישי ריבו - "לא נפסיק לחלום", שיר ציפייה למשיח, שיצא בעקבות האירועים העולמיים.

          במקום השני: ניצב הזמר איציק דדיה עם הסינגל החדש שלו "לראות את הטוב" שכתב והלחין לו נתנאל בן גיאת.

          במקום השלישי: הדואט של יעקב שוואקי ושמעון לוי - "אין דבר רע". הלחן של שמעון לוי ניצול הפיגוע בבית ישראל.

          במקום הרביעי: גד אלבז עם שני קליפי הפורים שלו "אחשוורוש" ו"ונהפוך" שניהם זכו למספרים מרשימים במיוחד.

          במקום החמישי: נהוראי אריאלי עם הסינגל החדש שלו "תלוי בנו", אותו כתב והלחין בעצמו.


          שבת שלום!!!

          1 Reply Last reply Reply Quote 2
          • בן מנחם
            בן מנחם last edited by

            מהפך: מרדכי בן דוד איבד את מגע הקסם שלו?!

            מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבומו החדש של הזמר החסידי הוותיק, מרדכי בן דוד - "השפעות" וחזר כדי לספר לכם מה הוא חושב על האלבום

            7d292b0b-26a3-450a-a647-c66708a6ee24-image.png

            חובבי המוזיקה החסידית, התרגשו בחודש האחרון לקראת אלבומו החדש של גדול הזמר החסידי, מרדכי בן דוד - "השפעות". האלבום כולו מלחניו של המלחין חזקי וייס, מגיע חמש שנים אחרי אלבומו האחרון של מרדכי בן דוד - "צעקה".

            לפני שאני מתייחס לפרטי האלבום, אכתוב משהו כללי על המוזיקה החסידית. באוזניים בהן כבר שמענו את ישי ריבו, חנן בן ארי ונפתלי קמפה ואפילו את אברהם פריד ובני פרידמן, קשה כבר לשפוט מוזיקה חסידית שמרנית באופן נקי. כשהאזנו לראשונה לאלבום "אין עוד מלבדו" לדוגמא, הגענו אליו עם אוזניים של מוזיקה חסידית כמעט באופן טהור, הציפיות שלנו היו שונות וממילא גם ההאזנה שלנו. לא ניתן ולא הוגן להתייחס לאלבום החדש באותה צורה, העולם השתנה לחלוטין, המוזיקה ה"אלטרנטיבית" הפכה למיינסטרים וה"מיינסטרים" הפך לתת ז'אנר שכבודו במקומו מונח, אך הוא בהחלט לא מרכז המוזיקה המושמעת והמואזנת בקרב הציבור.

            רבים אולי לא יסכימו איתי עם מסקנה זו, הם עדיין מאזינים למוזיקה חסידית, אך קשה להתעלם מהעובדה שהמוזיקה הזו פחות ופחות מושמעת, פחות ופחות חומרים חדשים יוצאים בה ולמעשה היא נמצאת כמעט ורק באולמות החתונות, לשם היא מתאימה מאד. בנגני המוזיקה של הבחורים לא תמצאו כמעט מוזיקה חסידית, הטעם המוזיקלי הציבורי השתנה בין אם אתם אוהבים את זה ובין אם לא.

            הדבר שהכי "מוריד" לנו מאלבום חדש, הן הציפיות. כשאנו באים עם ציפייה חסרת אחיזה במציאות, מנסים למצוא במרדכי בן דוד המצוין בתחומו את הריגוש והעניין שמצאנו במוזיקה המודרנית יותר. אז בואו ונהיה מציאותיים, האלבום החדש הוא לחלוטין נעים להאזנה. מרדכי בן דוד הוא מבצע נעים במיוחד והעיבודים של מיטב המעבדים במוזיקה החסידית - משה ואלי לאופר, יהודה גלילי, אלי לשינסקי ואבי סינגולדה, עוטפים את השירים באופן נעים. אך למרות כל אלו, לא מדובר באלבום שיגרום לכם לחוש משהו חדש ומסעיר, הוא עוד מאותו הדבר, שנשמע אותו הדבר כבר שנים רבות, מי שאוהב ומאזין עדיין למוזיקה החסידית הישנה, יאהב גם את האלבום החדש ומי שלא, ירגיש שמדובר באלבום חסר חשיבות ואפילו סתמי, סתמי מידי.

            הלחנים של וייס, לא מכאיבים לאוזן, אבל פעמים רבות פשוטים מידי. התרגלנו כבר במוזיקה היהודית לשירים עם "סי פראט" ולחן מורכב יותר, עם פזמונים בולטים וגם טקסטים לא רק מהמקורות, במקרה של וייס זה לא תמיד קורה וישנה תחושה שהעיבוד או שמו של הזמר המבצע נועדו להציל שיר בינוני (במקרה הטוב) מלהעלם במגירה בה היה אמור להיכנס לעולמי עד. הם לא שירים רעים, רובם פשוט פשוטים מידי, דלים מידי, למרות שיש כאלה שיטענו שאולי זה דווקא הכוח שלהם.

            ההפקה המוזיקלית של האלבום שמרנית למדי עם כמה יציאות אלקטרוניות דוגמת שיר הפתיחה של האלבום "לך יוצר הכל" בעיבודם של אלי לאופר ואלי לשינסקי. השיר הזה בהחלט יכול להתאים לריקודי החתונות אם כי כמובן יצטרך לעבור גם "המרה" למקצב הרוק. שוב מדובר בלחן פשוט במיוחד אולי פשוט מידי, אבל זורם וקליל ובהחלט עם פוטנציאל להיטי.

            ממליץ לכם גם להקשיב ל"מלוא כל הארץ כבודו" גם הוא משלב אווירה אלקטרונית בעיבודו של יהודה גלילי המצוין, "השם ישמור" עם הלחן הדל אבל עם קטע המעבר המצוין בלחנו של המעבד משה לאופר, "עיניי וליבי" השקט והמרגש ואם אתם ממש מחפשים את האולד סקול במיטבו "ואהבתך" יושב לגמרי על המשבצת הזו בעיבודו של משה לאופר.

            אני חייב לציין את העטיפה המוזרה או יותר נכון את ה"ספר" בעל ה-32 עמודים שמצורף לאלבום, כעשרים עמודים ממנו רק תודות... החל במרדכי בן דוד, יידל ורדיגר שישב על עמדת המפיק אם כי אני לא באמת מבין איפה טביעת היד שלו ניכרת בפרויקט הזה, יוסי טיברג שגם היה קשור להפקה וכמובן המלחין חזקי וייס. עשרים עמודי הלל ותודה זה שיא מגוחך שעדיין לא פגשתי. אי אפשר להתעלם גם מהעברית הקלוקלת במיוחד, בצורה מביכה וחסרת כל היגיון, לא היה ישראלי אחד בהפקה שיכל לקרוא את זה, להזדעזע ולבצע עריכה בסיסית? לא יכול להבין את זה.

            לסיכום, מרדכי בן דוד הוא מגיש נהדר, למרות שהוא כבר לא מצעירי הצאן, הוא עדיין מבצע איכותי במיוחד, כמובן שהייתי שמח ללחנים מעניינים יותר ואני מקווה מאד שנראה את זה באלבום הבא שלו שעל פי השמועות נמצא ממש בקיץ הקרוב אלינו. חובבי המוזיקה החסידית ואוהדיו של מרדכי בן דוד, יכולים למצוא לא מעט רגעי נחת באלבום, אלו שרגילים לשמוע מוזיקה מודרנית יותר, חכו אולי לאלבום הבא, נראה מה הוא מבשל לנו.

            • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

            ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים, השבוע:

            • את המקום הראשון במספר הכניסות לוקח בקלות שרולי ברונכר עם הסינגל החדש שלו "די". ברונכר שמצליח כל פעם לעורר סערות סביב שיריו עושה זאת שוב עם צפיות רבות וגם מאות תגובות.

            • את המקום השני חולקים שניים, אברהם פריד שהוציא סוף סוף את הלהיט המשותף שלו עם יוסי גרין "ויושע" בגרסת הלייב מתוך המופע בבריכת הסולטן ומשה קליין עם הסינגל קליפ החדש שלו "היום".

            • במקום השלישי: יוסף חיים בוסקילה עם השיר "תן לי אור".

            • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

            שבוע טוב !!!

            1 Reply Last reply Reply Quote 1
            • בן מנחם
              בן מנחם last edited by

              לא תאמינו: אפשר "לשמוע ווקאלי" עם חיוך רחב

              מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' האזין לאלבום האקאפלה החדש של הזמר והיוצר ארי גולדוואג - "אקאפלה סול 9", וחזר כדי לספר לכם האם גולדוואג מצליח לעמוד בסטנדרט?!

              df83d77c-4a0e-4f0b-ac67-1eb1bdcdf234-image.png


              ימי ספירת העומר הגיעו ואיתם גם המסורת של הזמר היוצר ארי גולדוואג, שמוציא מדי שנה בימים אלו אלבום מוזיקה ווקאלית בסדרת 'אקאפלה סול' הנעימה שלו.

              מבלי להיכנס לדיון ההלכתי סביב מוזיקת אקאפלה בימי ספירת העומר, ארי גולדוואג אוהב לעשות מוזיקה ווקאלית שמחה וזה לא מובן מאליו. כשעושים מוזיקה ווקאלית, הרבה פעמים בורחים דווקא למקום של מוזיקה איטית. מוזיקה איטית קלה יותר עיבוד, מסובכת מבחינת הדרישות המוזיקליות שנאלצות לדמות את המקצב ועוד, אבל גולדוואג בהחלט לא בורח מכך ויוצר מוזיקה משולבת במקצבים מהירים ואיטיים כאחד.

              כשאני מאזין לאלבום החדש של גולדוואג, המוזיקה פשוט נעימה לי. מוזיקה נועדה לעשות לנו נעים באוזן ואת זה גולדוואג עושה ובגדול. נכון, יש אמנים שעושים מוזיקה ווקאלית מורכבת יותר, עם ביט בוקס מקצועי יותר, אבל במבחן התוצאה - האם נעים לשמוע אותו, התשובה היא חד משמעית כן וזה אחד הדברים הכי חשובים במוזיקה.

              באלבום החדש בסדרת האקאפלה שלו, גולדוואג משלב שירים מאלבומו החדש והכיפי שיצא ממש לפני חג הפסח בשילוב שירים ישנים יותר שלו. זהו כבר אלבומו התשיעי של גולדוואג בסדרה זו, ומפעם לפעם רמת הביצוע עולה והופכת לטובה יותר.

              f52462f4-5d4c-4754-b350-a47314311f70-image.png

              האלבום החדש מכיל 11 רצועות והוא נפתח בלהיט של אלבומו האחרון והחדש - "גישמאק להיות יהודי". כל השירים מלבד שניים (גם הם מתוך אלבומו האחרון), הם בלחניו של גולדוואג, מלחין ויוצר מוכשר, שיצר בשנים האחרונות לא מעט להיטי ענק דוגמת 'עברי אנוכי', 'יש תקווה', 'עם אחד', 'לא נפסיק לרקוד' ועוד, כשגולדוואג אחראי באלבום החדש גם על ההפקה והעיבודים המוזיקליים.

              אל תפספסו את 'מה רבו' עם איציק קפלוביץ את 'אחת שאלתי' המרגש עם חזקי ליבוביץ', 'דרור יקרא' כיפי, את 'משה' היפיפה ואת 'ליום האחרון' שחותם את האלבום.

              אני כמובן ממליץ לכם לאחר ספירת העומר להאזין לאלבום החדש וה"רגיל" של גולדוואג. זהו אלבום שמח מלא באנרגיות חיוביות, דבר שבהחלט אין הרבה במחוזותינו, אבל תוכלו כבר עכשיו לקבל טעימה איכותית משירים אלו באלבום הווקאלי שלו.


              שבת שלום!!!!

              1 Reply Last reply Reply Quote 1
              • Referenced by  אשת חבר אשת חבר 
              • Referenced by  אני בעצמי אני בעצמי 
              • בן מנחם
                בן מנחם last edited by

                הזמרים שעדיף שלא יוציאו "מוזיקה ווקאלית"

                מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מעלה את הרף בכל הנוגע למוזיקה ווקאלית וחוזר לספר לכם על אלבום הווקאל החדש שכדאי לכם להאזין לו בימי הספירה, אבל לא רק...


                כעורך מדור המוזיקה המצליח, באתר החרדי הגדול בעולם - 'כיכר השבת', אני שמח להצביע על עליית מדרגה של ממש בכל הנוגע למוזיקה ווקאלית. אם בעבר ראינו רמה מקצועית גבוהה רק בלהקות האמריקאיות בתחום, דוגמת 'המכביטס' או Six13 הנהדרות, כיום אני מקבל מידי יום שירים ברמת עיבוד וסאונד שלא נופלת מהם במאומה, וזה לא מובן מאליו בכלל.

                כאן המקום לכבוד והברכה לאמנים דוגמת יונתן שטרן שהיה מחלוצי הבאת האיכות והמקצועיות בתחום זה לישראל, מאיר בן דרור, מאיר חג'בי, משה קליין ואפילו מצטרף חדש לז'אנר - יונתן רזאל.

                כחובב מוזיקה יהודית וחובב מוזיקה ווקאלית, אני כמובן שמח מאד. מי שמשלם את ה"מחיר", הם אלו שעדיין חושבים שניתן לקחת את ערוץ השירה שלהם, להפריד אותו מהמוזיקה, לנגן עליו "מוזיקה ווקאלית" עם צלילי מקהלה שיש באורגן, ולהעלות את זה לרשת כ"מוזיקה ווקאלית".

                אז זהו שלא.

                נגמרו הימים בהם צרכני המוזיקה היהודית שמעו מוזיקה עבשה ולא מקצועית בימי ספירת העומר. אמנים צריכים להבין שאם הם רוצים לקבל במה ומקום, הם צריכים להתחיל להשקיע והרבה. התחילו להאזין לחומרים הקיימים בשוק והתאימו את עצמכם לסטנדרט המבורך.

                השבוע, אתמקד באלבומו החדש של הזמר והיוצר מאיר בן דרור - "לבבות" בהפקתו המוזיקלית ועיבודיו של אמן האקאפלה, יונתן שטרן. זהו אלבומו השני של בן דרור, שהוציא בשנה שעברה את אלבום הבכורה שלו - "תמיד עמך" אף הוא ווקאלי בלבד.

                האלבום מורכב ברובו המוחלט מגרסאות כיסוי ווקאליות איכותיות ללהיטי מוזיקה יהודית וחסידית מהתקופה האחרונה וגם מעט מהעבר. בן דרור פותח את האלבום ב"בוקר טוב" של מרדכי שפירא אותו הלחין שפירא בעצמו מתוך אלבומו האחרון "הכל משמים". העיבודים של יונתן בן דרור לשיר זה ובכלל באלבום, מדמים את הביצוע המקורי מבחינת המקצב והאווירה אך עדיין שומרים על האווירה הווקאלית כשברור שמדובר בקולות אנושיים.

                בן דרור, חובב מוזיקה חסידית ישנה, מחדש באלבום את שירו של ר' יו"ט עהרליך "תחיית המתים" שהופיע בגרסתו העברית באלבום הראשון בסדרת "אוצרות יהודיים" של אברהם פריד. מדובר בבחירה לא שגרתית במיוחד שכן לא מדובר בלהיט היסטרי גם בזמנו, אך התוצאה מעניינת.

                שיר הנושא של האלבום - "לבבות" הוא השיר המקורי היחיד של בן דרור באלבום. מדובר בשיר שיצא כבר בעבר בעיבוד מוזיקלי "רגיל" וכעת מקבל גרסה ווקאלית.

                באלבום יש גם ביצועים ל"לחיים" של יעקב שוואקי, "תאיר את דרכי" של משה קליין (שהוציא בדיוק בעצמו גרסה ווקאלית לשירו), "זוכר אני" של ישי ריבו, "יש בך הכל" של עקיבא וגם שתי מחרוזות, האחת של שירי שבת בה מארח בן דרור את הזמר דב הנדלר, מי שלפני כ-20 שנה הוציא שני אלבומים חסידיים ומחרוזת נוספת "אשרינו", שירי אשרינו בלחנים שונים.

                ההפקה המוזיקלית המוקפדת של יונתן שטרן, הופכת את האלבום הזה כמו קודמו של בן דרור, לאלבום איכותי במיוחד. אלבום שאפשר בכיף לשמוע לא רק בימי ספירת העומר, אלא גם במהלך השנה כולה. כששטרן חתום על פרויקט, אתה יכול להיות סמוך ובטוח שמדובר ביצירה מוקפדת ואיכותית שתמיד יהיה כיף להאזין לה.

                אלבומים מסוג זה, שומרים על הרמה הגבוהה של היצירה הווקאלית היהודית ובן דרור בעל הקול הנעים, ראוי להערכה על ההשקעה, הבחירות הנכונות והדיוק.


                ובפינת השירים האהובים עליכם השבוע:

                במקום הראשון בפער גדול, הזמר והיוצר מאיר חג'בי עם הביצוע הווקאלי שלו ל"לא נפסיק לחלום" של ישי ריבו.

                במקום השני הזמר משה קליין עם הביצוע שלו לשירו -"תאיר את דרכי".

                במקום השלישי הזמר והיוצר יונתן רזאל עם הביצוע ל"מהגר" והזמר והיוצר ארי גולדוואג עם הלהיט החדש שלו "גישמאק להיות יהודי" שזכה לקליפ ווקאלי חדש.


                שבת שלום !!!

                1 Reply Last reply Reply Quote 0
                • בן מנחם
                  בן מנחם last edited by

                  איך מייצרים מוזיקה ווקאלית טובה, אבל לא מדי טובה?!

                  מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור ביקורת על כמה מהסינגלים הווקאליים שיצאו בשבוע האחרון. האם עיבוד ווקאלי טוב מידי יכול להפוך גם לחיסרון?!

                  ad095334-1d50-48b7-a66e-107de215753e-image.png


                  הזמר והזקן ירון בר, בחר "להפציץ" אותנו השבוע בלא פחות משלושה ביצועים ווקאלים מחודשים לשיריו. אני מבין את סד הזמנים והרצון להספיק ולהיות מושמע כמה שיותר פעמים עד ל"ג בעומר שמגיע בעוד כשבוע, וכנראה זה מה שעומד מאחורי השחרור של שלושת השירים המשובחים יחד.

                  הבשורה הכיפית מבחינתי, מעבר לשירתו הנעימה של ירון, היא העובדה שצמד המוכשרים אלי קליין ואיצי ברי, חתומים על העיבוד הווקאלי האיכותי. קליין וברי לא הרבו בעבר ליצור מוזיקה ווקאלית, אבל בימי ספירת העומר השנה מתברר באופן לא מפתיע שהם יודעים לעשות את זה מצוין.

                  מתוך השלושה אהבתי במיוחד את הביצוע ל"שלהבת הנשמה" בלחן היפיפה של אלי קליין, שקיבל עיבוד כיפי במיוחד, עיבוד שאני בהחלט אהנה לשמוע לא רק בימי ספירת העומר.

                  העיבודים של קליין וברי כמו גם עיבודים ברמה כזו מצדם של יונתן שטרן, מוטי K, מנחם מוניס ואמני אקפלה אחרים, מעלים תמיד את השאלה מה משמעות המוזיקה הווקאלית, האם המטרה היא להישמע "לא מוזיקה" או שהכל כשר כל זמן שאכן מדובר בקולות אנושיים מוקלטים.

                  מעבר לנושא ההלכתי, באופן אישי אני מעדיף עיבודים שנשמעים ווקאליים באופן ברור, עם כמה שפחות סינטוזים וטיפול של פלאגינים. אני רוצה לשמוע את הקול האנושי יוצר הרמוניות. בן אדם שנשמע כמו גיטרה לא מרגש אותי, אני מעדיף גיטרה אמיתית. כמובן ששירת בס או צלילי הביט בוקס צריכים טיפול ברמת הסאונד, אבל צריך ואפשר לעשות את זה בצורה עדינה ששומרת על תחושת הקול האנושי.

                  דוגמא טובה להתייחסות היא השיר "וספרתם" של הזמר והיוצר החב"די יואי (יוסף) מוכניק, שמארח את המעבד והיוצר יונתן שטרן לדואט. העיבוד של שטרן במקרה הזה מדמה מאד מוזיקת דאנס/פופ ממשית בעיקר בכל הנוגע למקצב התוסס. אני חייב לציין שאהבתי הרבה יותר את הגרסה הווקאלית של שטרן על פני הגרסה המקורית עם המוזיקה שהוציא מוכניק לפני כשנה.

                  אני מבין את האילוץ של שטרן ללכת לכיוון הפחות "ווקאלי" מהרגלו, המקצב הפופי של השיר הכריח את העיבוד לכיוון המסונטז יותר, אך שטרן עדיין הצליח לשמור על הסאונד הווקאלי בעיקר בליווי של קולו כשהצטרפותו לדואט הופכת את השיר למרענן וכיפי יותר מהמקור.

                  מוכניק הוציא בשנה האחרונה כמה שירים פרי לחניו והאווירה בשיריו תמיד קלילה וכיפית, כך שאם עדיין לא הכרתם את הבחור הזה אני ממליץ לכם (אחרי ספירת העומר) לחפש את שיריו.

                  חובבי המוזיקה הווקאלית הפשוטה והישנה יתענגו על הסינגל קליפ החדש של מקהלת 'מלכות' - "לכל קהלא", בו מארחת המקהלה החסידית המצליחה עשרה סולנים מבוגריה, זאנוויל ויינברגר, מוטי ויזל, אבריימי לונגר, ברוך ויזל, יואלי דווידוביץ, יוסל לייפער, חיים פולק, פיני פולק, יואלי ויינברגר ופנחס ביכלר מנצח המקהלה.

                  במקרה של 'מלכות' מדובר בעיבוד ווקאלי פשוט כמעט נטו וללא התערבויות ממוחשבות רבות מידי. העיבוד מתבסס על קולות אנושיים רבים שעוטפים את הסולנים בעיקר באקורדים ארוכים ותשובות מוזיקליות בסגנון הנהוג במקהלות החזנות.

                  הזמרים האורחים שהוזמנו לביצוע כחלק מחגיגות העשור למקהלה, מבצעים ברגש רב את היצירה שנבחרה - יצירה בעלזאית בלחנו של ר' שלמה קאליש באורך של למעלה מעשר דקות. מדובר ביצירה כבדה למדי שפונה יותר לאוזניים חסידיות ויהיה מעניין לראות כיצד היא תתקבל בקרב קהלים נוספים.


                  במקום הראשון: הזמר והיוצר ארי גולדוואג עם הלהיט החדש שלו "גישמאק להיות יהודי" בגרסה הווקאלית.

                  במקום השני: הזמר והיוצר נהוראי אריאלי עם הגרסה הווקאלית שלו ל"תלוי בנו".

                  במקום השלישי: מוטי וייס וארי גולד בדואט שלהם "אהבת תורה" כמובן אף הוא בגרסה הווקאלית.


                  שבת שלום !!!

                  1 Reply Last reply Reply Quote 1

                  • First post
                    Last post